Lyssning och snöskottning i Hanabäck

Jag gav mig iväg från ett snöfritt Bonäset strax före 5. Lätt duggregn. När jag passerade Gullänget började det finnas lite snö på marken, vid Nordanås lite slaskigt på vägen och från Nävertjäl helvitt. I backen upp mot Fälltjärn började träden bli vita, snödjupet ökade och närmre stugan plogade jag med framspoilern. Vid stuga var det c:a 30 cm snö, men den fyrhjulsdrivna Passat tog sig igenom den blöta packade snön utan större besvär.

Lyssningen gav inte så mycket. Jag hade tre stationer på 1510 och jag tror att Ecuador fanns med där, åtminstone tidssignalstationen. Sedan blev det en sån där morgon när man satsar på fel:

650 låt inte som RCN men var RCN
1470 lät inte som CPN men var CPN
580 lät inte som WKAQ men var WKAQ
740 lät inte som Cuba men var Cuba

Listan skulle kunna göras längre.

Över till det negativa:

270 lät kort. Kollade när det ljusnat. Av vid första hygget.
330 lät rätt men svag signal. Jorden till balunen hade lossat av en nedfallande gren. Fixat.
370 hängde lågt. Av vid vägövergången vid stugan. Spänd vid båda sidor brottet. Måste skarvas ihop på nytt.
350 var on/off. Troligen koaxialkabel fel eller fel kring/i balun

Övriga lät hela.
Körde hem via Fors och antennerna vid övergångarna där såg hela ut, men både 350 och 370 hade kommit ur en klyka, kommer att rättas till i morgon. Nere vid Forsån var träden snöfria!

Till det positiva

Det började droppa från träden och snön föll av så vi kan ju hoppas på att antennerna och koaxialkablarna blir rena under dagen.

For hem strax före 0900 efter att ha skottat planen. Jag var lite slö och tryckte delvis ihop snön genom att köra fram och tillbak med Passaten.

1 kommentar:

Jan Edh sa...

Motigt med antennerna, motigt med vädret, motigt detta att hela tiden välja fel stationer. Jag är ofta helt suverän på det sistnämnda så jag känner igen det...
Men 580 WKAQ har jag kommit på att jag nog faktiskt borde ägna någon stund åt vid tillfälle. Jag har inte den QSL-ad, Har nog inte ens rapporterat den märkligt nog...
Ingen lyssning för min del den här helgen, men jag hoppas att det ska passa nå´n dag till veckan. Har varit ute i stugan och jobbat en del och nyss kommit hem. Ska ut en sväng i morgon också, och då är de tnog dags stänga vattnet. Hyfsat varmt (+8) men ganska blåsigt - jag skulle inte velat vara ute på havet - men regnet har äntligen gett med sig. Men nu är det i varje fall inte torrt i markerna...
Jan