Bra NA-natt i Fredriksfors

I Fredriksfors hade vi väldigt bra konditioner, men det blev en klar försämring/svängning runt 7-tiden, då cubanerna på låga frekvenser och Venezuela började gå starkt och slog in också på NA-antennerna. Cuba enormt stark på 740 och 890, troligen också 640.
Två missar kan jag notera från natten; Dels kojade jag en stund (2,5 timme från 01.30) och tappade säkert en hel del, dels tillbringade jag väldigt mycket tid på 1430 och missade säkert en del.
Jag kom ut redan strax efter 21 och Rolf Larsson hade redan eld i spisen.
Litet trögt mot Asien. Tji indoneser på kortvågen, bara dålig signal på Papua 4890. Japanerna (och några Koreaner) på MV kom inte igång (men inte som senast) förrän framåt 23, men det var knökfullt med kineser.
En stund efter midnatt började det gå mer än NL-stationerna från NA. Fick CIWW på 1310 med kanonsignal. Sport fram till 01 (fattade som man har det alla vardagskvällar) innan oldies tog vid. En del annat ON gick också bra som 1460 CJOY, 1200 CFGO och 1430 CHKT.
Åter efter ”vilan” var det premiär för västkustantennen som Rolf och Dan fixat en trasig tråd i transformatorn till. Starka signaler från BC, en del WA, CA, OR och framför allt gick Alberta-stationerna kanon både på den och prärieantennen.
På 1430 var det flera stationer. Jag fick ut KLO men hade också en med sport och en som spelade oldies ganska stadigt men som jag missade id på.
1310 på morgonen hade tidigt fortfarande CIWW, senare bara RNV och en till LA med musik. Inget franska inget annat NA.
Efter 7-tiden gick framför allt Alberta fortfarande bra, men i övrigt som sagt mest Cuba/Venezuela, Mexico på 1700, 1570, 1470 (tillsammans med CPN). Tröttheten tilltog också och strax före 08.30 kom dessutom en lokal störning från grannskapet och dränkte kvarvarande svaga signaler.

Jan

Inga kommentarer: