Datorproblem i Hanabäck den 14/15 januari 2009

Gjorde en tavla när jag raderade de gamla SpektraVue filerna från min Acer bärbara dator. Tog inte bara bort filerna utan även den mapp som jag valt som standard för nya filer. SpektraVue protesterade inte när jag startade upp på nytt utan uppträdde precis som vanligt. Inga spår av nattens övningar!
Har även provat hemma. samma sak. Programmet borde fråga om det skall skapa mappen. En lite miss i programmet som bör påtalas.
Jag var i stugan från 22 UTC till 9 UTC. Konditionerna var bäst i början med fina styrkor från NL, NS och nördöstra hörnet av USA. Senare allt sämre fram till 0800 då det kom en liten peak mot ÖK. Klockan 0900 var det bara ytterst svaga signaler kvar.

Bland hörigheterna inget nytt.

Kankse en liten logg senare.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Har gjort samma misstag en gång. Riktigt irriterande. Hoppas du inte missade något riktigt bra, men det låter väl inte som det.

Anonym sa...

Hej Gert!
Har själv använt ett freewareprogram för att rädda data som jag tappat på liknande vis. Chansen att återställa data som tagits bort är förstås större ju mindre man använder datorn innan installeringen av programmet. Fick fram det mesta ur en dator som tappat hårddiskens "registerfiler"(kommer inte ihåg vad de kallas, men det är alltid 2 st identiska innehållsförteckningsfiler på en HD och tappar man dessa är allt innehåll borta) så möjlighet finns för räddning om det är värt jobbet.
mvh
BIH

Unknown sa...

Problemet var väl inte att du tagit bort filer utan att du tagit bort katalogen också vilket fick till följd att SpectraVue verkar spela in, men inte gör det?

Gert Nilsson sa...

Du har alldeles rätt Eric. Program fö att rädda oavsiktligt raderade filer känner jag till, men det var inte detta som var fallet. De spelades inte in överhuvudtaget.
Även Windows har funktioner som kan rädda filer som skadats, t ex saknar filslut.