Hört i Fredriksfors 24/1 - 4/2 - tillbaka i "klagosången"

Nu är jag tillbaka i ”klagosången” igen!

Efter tre nätter utan inspelat var mottagaren igång igen 27/1. Till absolut ingen nytta. Det fanns absolut ingenting att ta till loggen. Några vanligare NA gick så pass att det gick att gissa sig till vilka de var, men inte mer.

28 – 31/1 hade jag inga inspelningar igen. 1/2 var jag dock igång igen. Natten var länge kusligt lik senaste inspelningsnatt (27/1). Efter 03 UTC kom det dock igång med både NA- och LA-stationer och även med lite bättre styrkor. Men det var bara det allra vanligaste.

2/2 blev ännu en nyans bättre, åtminstone efter 03 UTC. En blandning av mestadels vanliga NA, en del LA men väldigt brusigt.

3/2 var vi åter tillbaka på ”läge noll”. I bästa fall lite mummel på frekvenserna men som dränktes av kraftigt brus och knaster.

Till 4/2 hade det blivit en stor förändring. Det mesta spraket var borta och brusnivån var märkbart lägre. Men signalerna var dessvärre vare sig fler eller starkare, så det fanns inget att höra ändå.


Logg


Nordamerika


1040 2.2 0400 WURN Miami FL ”Actualidad 1040”, JE


Västindien


1020 2.2 0357 CMAM R Artemisa Artemisa lät inte alls som stationerna i Cuba brukar vid anrop, men FD kunde konstatera att det trots allt var frekvensens dominant. JE


Sydamerika


1470 2.2 0459 OAU4B Oxigeno Classics Lima – jag hade inte alls väntat mig att namn/formatbytet skulle innebära rock och svängig gammal pop, men FD och TN visste bättre. JE







Inga kommentarer: