Hört i Fredriksfors 23 - 30/11 - fortsatt mycket dåligt

På torsdagen (23/11) lagade Peter (PG) och Dan (DAD) 285-gradaren som gått av vid ett mindre skogsjobb, och lade också in ungefär 300 meter ny tråd på 317-gradaren. Därmed ska äntligen antennerna i Frredriksfors vara hela igen.

Det hjälpte dock föga att vi åter hade 285-an att lyssna på. 24/11 var riktigt usel – jag hade möjligen lyckats identifiera en handfull stationer om jag ansträngt mig, men det var oerhört dåligt. Natten efter gick de i alla fall lite Puerto Rico och Colombia, men bara det allra vanligaste.

26/11 hade jag 255 grader i stället, men det gav ingenting - Knappt någon läsbar signal överhuvudtaget.

27/11 visade det sig att jag missat i inställningarna och inspelningen gick aldrig igång...

28/11 fungerade inspelningen ok och 285-gradaren var inkopplad. Till ingen ”nytta” - bara mummel från huvudsakligen Colombia, Puerto Rico och några NA,och mot morgonen mycket brus. Den 28:e var inte mycket bättre, fortfarande mest bara mummel och brus, och nästan ingen riktigt läsbar signal. Lite bättre mot framför allt Colombia mot morgonen, men fortfarande inte mycket ens att försöka identifiera.

29/11 var det riktigt dåligt under natten, lite bättre signaler vid 05 UTC med Colombia, Ecuador och kanske också ett par peruaner. Men över lag svaga styrkor.

Sedan bytte jag antenn till 255 grader igen till 30/11, men det blev fel igen. Inte mycket som gick överhuvudtaget men vid 03 gick det en del av de vanligaste colombianerna – däremot ingenting från södra Sydamerika.



Logg


Västindien


1070 25.11 0101 WMIA Arecibo PR ”Borinquen Eadio” och kedje-id. Har justerat frekvensen och ligger inte längre snett. JE

1300 25.11 0101 WTIL Mayaguez PR med ”Borinquen Radio” och kedjeanropet. JE

1470 25.11 0101 WKUM Orocovis PR lurade mig. Brukar ha ”seriösa” pratprogram, men bjöd på fartigt musikprogram och annonserade ”Cu-cu-cu-cumbre!” JE


Sydamerika


1190 29.11 0500 HCDE2 UCSG R Guayaquil kom som en av väldigt få med läsbar signal. JE

Inga kommentarer: