Besök hos Odd i Lursäng 5/6 mars 2008

Under vintersportlovet besökte jag och Louise våra döttrar i Göteborg. Vi bilade ner från Örnsköldsvik. Tillgång till egen bil gjorde att jag enkelt kunde ta mig till Lursäng och besöka Odd Påg. Jag minns Odd från mina första år som DX-are med början 1963. Sedan har jag med jämna mellanrum sett hans namn dyka upp i samband med att andra DX-are har hyrt in sig i "Hönehuset" på Daftö. Odd sålde nyligen sitt hus där och flyttade någon mil in i landet till Lursäng. Området är typiskt bohuslänskt, mycket kuperat och fyllt med ravinliknande dalgångar i nord/sydlig riktning. Odd har gjort ett enormt arbete när han fått ut tre långa antenner i riktningarna La Plata, Västindien och Nordamerika. Eftersom det är så störningsfritt används inte koax eller baluner, utan de högohmiga antennerna går rakt in i huset. Min medhavda SDR-IQ kunde därför inte köras på nätaggregatet p g a störningar från detsamma. Det blev en ganska begränsad tid jag kunde lyssna. Det lät helt annorlunda än hemma i Örnsköldsvikstrakten. Trots de enligt Odd ganska mediokra konditionerna hördes flera Floridastationer som jag aldrig hört i Örnsköldsvik. Även Jamaica på 700 kHz gick hyfsat. Förvånansvärt nog var störningarna från Europa svagare än i Örnsköldsvik, det var bara UK som kunde vara jobbiga.

På onsdagskvällen visade Odd en del videos från olika DX-ares besök på Daftö. En imponerande mängd DX-kändisar passerade förbi. Onsdag förmiddag guidades jag runt kring de fyra sjöar som Odd m fl har omvandlat till ett fiskeparadis med massor av öring som man själv kläcker fram i ett egenhändigt byggt kläckeri. Naturskönt i allra högsta grad!

Mitt tack till dig Odd för att jag fick gästa dig och din familj!


Inga kommentarer: