Dubbla störningar är inte bra

Den besvärande störningen i Fredriksfors närområde (troligen inne i Delsbo?) och tillsammans med den i rymden pågående gav inga bra förutsättningar för trippen till Fredriksfors 2 - 3/10.
Att jag ändå gjorde ett försök var för att jag var intresserad av att för första gången kunna testa min IQ (SDR-radion, inte min egen högst imaginära) i skarpt läge.
Jag kör för övrigt IQ:n och programvaran Spectravue mot en Ibook, en Mac på Intel-processor, som med ett program som heter Bootcamp kan användas för att förutom macens OSX Tiger också köra Windows (i mitt fall XP). Och det tycks fungera helt ok också för IQ.
So far, so good...
Väl på plats var det ganska tungt. Det roligaste vi hittade under kvällen vara Sawa, Djibouti på 1431. Och det är inte särskilt kul.
På morgonen började det krypa fram signaler på något tiotal frekvenser på övre halvan av bandet. Något överraskande var AM Gold 14-50 den stadigaste, men det gick några till vanliga Puerto Rico och Venezuela med läsbar styrka. På X-bandet fanns bara WDHP 1620 som tog sig genom bruset.
Kortvågen var egentligen ännu värre, även om den inte berörs av den lokala störningen. Inte ens brassarna gick på 60 mb (Djibouti, Mauritanien och ett par kinesiska glädjespridare var frukten...).
Som helhet var det så pass illa att jag bara ”shoppade runt” och överhuvudtaget aldrig spelade in något, eftersom jag tidigt insåg att det här skulle jag i alla fall aldrig gå igenom en gång till.

Logg:
MV
Afrika
1431 2.10 2135 Radio Sawa, Djibouti. Märklig blandning med amerikansk rap, lite arabiskt och så en del propagandajinglar och nyhetsheadlines. Men stark. JE

NA
1450 3.10 04337 AM Gold här med Titanic-temat med Celine Dion. Annars mest musik av lite äldre datum. Något enstaka kort ”14-50 AM Gold”. Genomgående morgonens bästa signal (utan att dock vara bra)! Radio Maria. Caracas upp och igenom några korta ögonblick. JE

Västindien
1480 3.10 0455 WMDD Fajardo, PR med ett fint ”..en Tropical 14-80”. JE

LA
900 3.10 0506 YVMD Mara Ritmo, Maracaibo tillhörde de få fullt läsbara transatlanterna trots europakanal. Talade om att klockan var 01.06. JE

Inga kommentarer: