Magra julkonditioner

Jag kom ut sent (vid 23) på juldagskvällen till Fredriksfors. Ronny Forslund och Dan Andersson var på plats och kunde ”glädja” mig med att det såg mörkt ut...
Det var det också.
Bortsett från en religiös på 4780 blev det ingenting egentligen.
Predikan på indianspråk och sedan några oannonserade musikstycken med väldigt annorlunda stil (dragspel, lät nästan ”holländsk pirat”).
Jag fick inte alls till den, men HK fixade det (förstås) lätt som en plätt. Med tanke på tidpunkten (redan 00.30 SNT) tog jag för givet att det inte kunde vara Guatemala, men det var det (Coatán alltså). Han nämner att Walt Salmaniv också hört stationen onormalt tidigt och onormalt bra när inget annat hördes. Det verkar troligt att man gjort något åt sändaranläggningen...
När jag var upptagen med den öppnade det en sväng på en del frekvense mot NA strax efter 01 SNT men det försvann på mindre än en kvart. Bahamas gick också en stund senare.
På morgonen fanns det en del östkust-NA men inte mycket stadigt. WTNI Biloxi 1640 absolut bäst. Under Relevant Radio 1660 en med ungefär oannonserade ”klassiska pärlor” (inklusive Greensleves) men när Relevant Radio tog till egen musik var det kört. Kansas låter inte troligt. Kan det vara någon som ska byta kedja som ligger ute med en slinga?
Några Colombia och Venezuela men inget som jag hoppade till av. Vanliga Puerto Rico. Men i princip bara från 1190 och uppåt.
Jag hade också något religiöst på 1310 en stund vid 7-tiden. Fick aldrig till det men gissade på RNV ”dagen till ära”. Hörde inte RNV då, någon halvtimme senare gick den kanon med sedvanligt program.
Fick absolut ingen öppning mot inlandet och västkusten från NA och gav upp vid 09.30 efter att ha försökt mot britterna, men inte ens det gick bra. 1287 var det Galei Zahal, Jerusalem som var för stark och visade att det är lite stört ännu.
I natt har jag inte tillfälle att lyssna, men förhoppningsvis i morgon.

Logg
KV
4780 25.12 2330 Radio Coatán, Huehuetenango. Id-ad tack vare HK. Jag tog för givet att det måste vara något annat så här tidigt på kvällen. HK säger att Salmaniv hört den märkvärdigt tidigt också, utan att något annat hördes.... Stationen måste antagligen ha gjort något åt sändaren. Predikan på indianspråk och väldigt annorlunda musik. QSA 3. JE

MV
Europa
1386 25.12 2215 Energy AM, Dublin kom med årets första White Christmas på mellanvågen för min del. Annars ganska trist oannonserad musik. JE

Asien
1287 26.12 0820 Galei Zahal, Jerusalem förstörde möjligheterna för britterna att sticka upp och visade att det ännu var stört (om jag skulle ha missat det tidigare under natten...) JE

NA
1640 26.12 0506 WTNI, Biloxi, MS ”Your home of American football”. Absolut stadigaste och bästa NA-signalen den här morgonen. JE

1660 26.12 0525 OID NA med klassisk oannonserad musik. När Relevant Radio började spela musik 05.45 var ”nöjet” slut. Kan väl knappast vara Kansas. Passar inte på något. JE

Västindien
1540 26.12 0030 Bahamas med nostalgi. Kan det ha varit den med sport också tidigare? JE

LA

1200 26.12 0748 YVOZ Radio Tiempo, Caracas anropade. Musik annars. JE

1420 26.12 0759 YVNZ Radio Marabina. Maracaibo med anrop. JE

1460 26.12 0700 HJJW Emisora Nuevo Continente, Bogota ”En Santa Fé de Bogotá en Colombia” JE

Inga kommentarer: